למידה קוגניטיבית
כיצד ניתן להעמיק ולהעצים את הידע ואת היכולת השכלית?
 
אנו לומדים כל הזמן, כל מה שנקלט בחושים שלנו נלמד ונרשם פיזית כקשרים בין הנירונים במוח (סינפסות). סינפסות אלו הן תבניות מוחיות שמכילות את כל המידע שיש לכל אחד מאתנו, כלומר, החוויה שיצרה את התבנית (הזכרון) והפעולה שננקטה בתגובה לאותה החוויה. 

התבנית נוצרת אוטומטית ללא כל שליטה מצדנו, בכל פעם שנוצר פער בין המציאות (הגירוי) למה שכבר קיים בתבניות המוח שלנו (התודעה).

אם נוצרים פערים נוספים הקשורים לאותה התבנית, התוצאה תהיה שהתבנית תתחזק במקום שתווצר תבנית אחרת. זוהי בדיוק הלמידה הקוגניטיבית. המתכונת שבה הקוגניציה פועלת היא 

 
גירוי >> זיהוי הפער >> פעולה אוטומטית >> היזון חוזר >> עיבוי של תבנית המוח

הקוגניציה יוצרת את האינטיליגנציה ולכן האינטליגנציה אינה תכונה אלא מדד להתפתחות הקוגניטיבית
הפרעות למידה
כיצד נולדת הפרעת למידה ומדוע יש שונות הסטורית

איני מקבל את ההגדרה של ילד כ"לקוי קשב ולמידה" ! איני מסכים עם "היד הקלה על ההדק" של המאבחנים. ברוב רובם של המקרים, הילד אינו "לקוי", אלא רק סובל מאי הכשרתו המספקת, על ידי מערכת החינוך. במילים אחרות, הוא אינו מסוגל לדלג על פני הפערים שמוצגים לו בכתה.

למידה היא מנגנון עצום ש"יושב" במוח ובונה / מעבה תבניות מוח. גם המנגנון הזה הוא תבנית מוח שדורשת עיבוי וחיזוק. ילדים שלא עברו די תהליכים של פתיחת פערים וסגירתם, לא מפתחים את המנגנון הזה.

תחשבו על שריר, אם לא נאמן אותו, הוא יתנוון. האם לגבי שריר הייתם אומרים שהילד שלכם הוא לקוי? ברור שלא. היה ברור שמה שחסר כאן הוא אימון ותרגול. זה בדיוק המצב עם הילדים ש"אובחנו". מסיבות שונות ומשונות, ה"שריר" של הלמידה לא אומן ולכן ילדכם לא מסוגל לפעול, ומגיב בכמה צורות תגובה אופייניות הנובעות מתסכול.

מבחינת מערכת החינוך שנתמכת בפסיכיאטריה, זה לא מובן שמדובר בתסכול והמערכת מניחה שמדובר בילד שלא יכול ללמוד ובעל התנהגויות מובחנות שבאופן אוטומטי מגדירים אותו כ"לקוי". אם היה ברור להם שמדובר בתסכול, המאמצים היו מופנים למציאת הגורם לתסכול ופתירתו. במקום זאת המערכת כולה מעדיפה לתת כימיקלים ואמפטמינים, שירגיעו את הכאב ויתנו "שקט תעשייתי", בלי לנסות ולפתור את הבעייה האמיתית של הילד שלכם.

בזמנים שונים, טרם הטלויזיה למשל, לא היו הילדים מקבלים חומר לעוס והיה עליהם למצוא אותו ולהבין אותו. זה פתח את מנגנון הלמידה. רוב הסיכוי שזה מה שקרה עם ילדכם וכל שיש לעשות, הוא לעבוד איתו על אימון המנגנון. 


 למידע מציעה שיטת אימון שתאפשר לילדכם "לפתח את השריר" ללא כדורים ולשפר משמעותית את השיגיו הלימודיים, ואת דמותו בעיני עצמו. הכל תלוי במחוייבות שלכם כהורים ושל ילדכם.
 
 
 
יגאל אפרתי מאמן טרנספורמטיבי  אימון אישי, משפחתי ועסקי. 054-7855144 , yigalef@gmail.com ,  רבי עקיבא 5 הרצליה 46423